terça-feira, 4 de janeiro de 2011

Em Paris, no final de sessenta

Em fins de 1968, conheci o Doutor Mário Lajes em Paris, onde era um dos bolseiros residentes na "Casa de Portugal" da Cidade Universitária, tal como eu própria. É sobre esse tempo que escreverei breves linhas, apenas notas soltas, circunstanciais, recolhidas de entre as memórias (boas memórias!) que de então ficaram.
Primeira impressão, certeza depois: ali estava o mais erudito de todos nós, embora fosse tão natural e despretensioso, o mais comunicativo, ainda que tão discreto. (E saliento estes seus traços, em particular, porque foram, a meu ver, relevantes no papel central assumido no círculo de amigos que rapidamente iria ganhar contornos naquele lugar, recriando uma espécie de fronteira intangível do país de origem, presente connosco, expatriados por período determinado, com objectivo muito concreto de completar estudos, estágios ou teses).
Sabemos, todos, o trabalho que, nas décadas seguintes, preencheu a sua vida, como sacerdote, professor, investigador, cidadão empenhado nas questões sociais, no mundo da cultura, capaz de conjugar uma multiplicidade de dons e qualidades em acções notáveis e em missões sempre desenvolvidas com grande generosidade.
Esse futuro já então, de algum modo, se podia predizer… O Padre Mário (como sempre, até hoje, lhe chamei) foi, de facto, aí, onde era fácil e fraterna a aproximação entre “emigrados”, o suporte da pequena “comunidade” (mais uma, no infinito rol das comunidades portuguesas espalhadas, transitória ou duradouramente, pelo globo…) nascida de forma espontânea, sem precedência de qualquer manifesto propósito de agir no campo político ou social – em boa verdade, sem outra intenção inicial que não fosse a de uma pura e simples convivência e entreajuda.
O mais antigo "retrato de grupo" foi tirado (quem diria?) à volta de um jocoso boneco de neve, no Parque Montsouris - do outro lado do Boulevard Jourdan, que é uma das fronteiras da "Cité". Irresistível, pelo visto, assinalar assim a alegria de "gente do sul" perante aquela alvíssima beleza do primeiro dos nevões do inverno "nórdico". E lá está, entre muitos rostos sorridentes, o do Padre Mário, que, se bem me lembro, foi dos que mais bolas de neve jogaram para os restantes retratados… A data: Novembro de 68. Éramos ainda - ao contrário de Mário Lages - maioritariamente recém-chegados, mas o “colectivo” já estava formado, com os mesmos componentes que o haviam de constituir, sem cisões nem conflitos sérios, ao longo de dois anos académicos. O que, sem sombra de dúvida, atribuo a uma amável liderança não imposta, não declarada e nem sequer assumida, mas nem por isso menos influente, do núcleo central, onde se distinguia (não querendo distinguir-se!) o Padre Mário. Simpatia, disponibilidade, bom conselho - dado por igual a quem precisasse – contribuíram para o transformar em elo de ligação de um "todo" heterogéneo de especialistas com diferente formação académica e interesses em diversificados domínios das ciências, letras e artes. Em comum, antes do mais, boa atitude, boa disposição e sentido de humor, que abundavam… começando pelo próprio Padre Mário. Na conversa que fluía, nas divagações de natureza intelectual, nas inquietações de ordem social ou moral, ele era o mais cativante dos interlocutores. Mas os seus contributos pessoais - há que acrescentar... - não se confinavam à elevada esfera do saber teórico, estendiam-se, também, a matérias de ordem prática, como a indicação de livrarias onde os estudantes, estrangeiros ou não, tinham descontos, as últimas novidades bibliográficas, os livros a ler - devo-lhe a introdução ao que viria a ser um dos meus autores favoritos, P.G. Wodehouse - os filmes a ver, os mais agradáveis (e económicos) restaurantes do "Quartier" … Nos fim-de-semana, por vezes, organizava passeios de "turismo cultural" - visitávamos catedrais, igrejas, museus. Os arredores de Paris foram-se tornando mais acessíveis à medida que uns iam comprando carros e davam "boleia" aos outros.
O Padre Mário escolheu um ágil "Austin mini". Ninguém antevira a sua transformação ao volante… Do ponderado e sereno doutorando não se esperava que fosse, mas era, um dos mais velozes, ousados e hábeis – felizmente! – condutores, daqueles que, vertiginosamente, serpenteavam por entre as medonhos filas do trânsito parisiense. Em diversas ocasiões, deixou à distância, quando não perdeu em definitivo, até ao destino final, quem o tentava acompanhar, em caravana, conforme plano bem delineado (et pour cause..) para o passeio dominical.
A rodagem do automóvel, principiava, quase sempre, numa breve viagem à Holanda, geograficamente à distância ideal, por estrada boa e plana. O Padre Mário não fugiu à regra e rumou, para o efeito, a Amesterdão. À entrada, deparou com um local muito pitoresco, uma ponte graciosa sobre um estreito braço de água. Achando que não teria dificuldade em o situar, estacionou a viatura e saiu, apressado, para percorrer as ruas com os seus companheiros de jornada. É certo que iam atravessando mais e mais lugares pitorescos, muito semelhantes ao primeiro, mas não se preocupou com o facto. Depois, na hora de voltar, é que surgiu o problema: em qual dos infindáveis canais daquela outra Veneza, aparentemente idênticos, estaria o "Mini"? Foram horas de busca! Esta sua faceta de "sábio distraído" foi uma das que depressa aprendemos a reconhecer. Não era propriamente defeito que se lhe apontasse, mas podia ter inconvenientes, sempre, porém, resolvidos com optimismo…
Outro improvável domínio em que foi, para muitos de nós, um autêntico mestre: a fotografia, incluindo a revelação das películas, em "laboratório". A "Cité" dispunha, embora isso não fosse do conhecimento geral, de instalações e estúdios modestos, mas funcionais, que, graças a ele, utilizamos livremente. Tão bem com ele aprendemos o ofício, que as provas, aí reveladas, por nossas mãos de aprendizes, ainda hoje conservam a nitidez original. E até Nadir Afonso beneficiou do talento de “Mário Lages – fotógrafo de arte”, pois ficou a dever-lhe o registo iconográfico de um seu magnífico livro de pinturas, então editado.
Havia ainda "Mário Lages - o desportista". O final das manhãs de domingo, depois da missa na vizinha Igreja de Gentilly, quando a meteorologia e o ânimo o permitiam, era passado colectivamente (um colectivo reduzido, claro...) no campo de jogos, convenientemente localizado em frente à portaria da Casa de Portugal. Saíamos, dávamos dois passos e estávamos no estádio, que convidava a saudáveis corridas. O Padre Mário era dos mais rápidos, evidentemente. Provou-o no 14 de Julho de 1969, que se tornou o dia mais aventuroso da minha vida em Paris: estávamos, muitos, em paz e sossego, como era nosso timbre, tomando um cafezinho, ao ar livre, numa rua secundária do “Quartier Latin”, povoada de franceses e estrangeiros, sem ver nem ouvir nada que levantasse suspeição, quando a polícia irrompeu lá do alto, "varrendo" à bastonada as esplanadas. Cresceu, num instante, a multidão em fuga, em que nos vimos envolvidos, correndo - não por mero desporto, dessa vez, e não sem que alguns fossem vítimas da kafkiana violência, de vitupérios racistas e da desordem, promovida, unilateralmente, pelas forças da ordem. Uma espécie de Maio 68, com os actores trocando de papel! Por sorte, os mais desafortunados sofreram só ligeiros hematomas. Era Paris-69, qual eco tardio de uma “revolução” sem retorno… Na rua, a polícia de choque procurava uma dissuasora visibilidade, mas as escaramuças eram coisa pouca e, normalmente, denunciadas com a devida antecedência…
Na Cidade Universitária, ao invés, a paz foi, no pós Maio 68, raramente perturbada, e nunca por perto de nós. Era a nossa “cidade dentro da cidade”, onde a mera convivialidade diária dera vez a uma amizade intemporal. Muito por causa do Padre Mário e de outros sacerdotes, que, residindo ou não na “Cité”, connosco reuniam, nos tempos livres, vimo-nos rotulados como “grupo de católicos progressistas”… Na realidade, alguns eram, e outros não, católicos praticantes, e a maioria não tinha, na altura, qualquer forma de envolvimento político. Acho que nos unia, sim, a crença em princípios e valores morais, uma forma de estar na vida e de querer partilhar o presente de uma geração nova, expectante, desejosa de mudanças.
Recordo, com nostalgia, os infindos debates e conversas nas salas da Casa de Portugal, enquanto íamos tomando o "café arménio" do Padre Mário, feito a preceito, de acordo com receita tradicional, em utensílio "étnico", (oferta dos seus colegas de Estudos Arménios) - uma cafeteira de sólido metal, sem tampa, com uma base alargada, para, após a fervura, permitir que se depositasse o pó, que um ligeiro agitar deixava em suspenso, no líquido saborosamente mais espesso...
O regresso a Portugal significou a inevitável dispersão deste grupo tão unido. Em mais de quatro décadas, houve poucas oportunidades de reencontro, à volta de uma chávena de requintado café arménio...
E, por isso, este é o momento de eu dizer ao Padre Mário que o primeiro ensinamento que me ficou dessa época de bolseira em Paris foi o seu modelo de relacionamento com os outros, connosco. Inspirador, convocando-nos a agir, na longa caminhada, pela vida fora, com espírito de tolerância, com sensibilidade para os problemas de cada sociedade e de cada pessoa, em cada dia novo.
Obrigada, Padre Mário, por ser como é.

Maria Manuela Aguiar

Janeiro 2011

terça-feira, 21 de dezembro de 2010

1910 MULHERES REPUBLICANAS Out of the shadows

Texto enviado para a Universidade de Berkeley (conferência proferida em Março deste ano)
MARIA MANUELA AGUIAR
President of the General Assembly- Associação Mulher Migrante
Former Secretary of State for the Portuguese Communities
mariamanuelaaguiar@gmail.com

At the beginning of the XX century a group of feminist and republican women participated in a movement that made history in Portugal. In a country where there was no tradition of feminine participation in public life an elite of highly educated, courageous and strong-minded women suddenly came “out of the shadows”, with the support of republican leaders, in defense of democratic ideals and other causes, such as education for all, equal civil laws and universal suffrage.
Suffrage was a promise never fulfilled, actually, it became the cause of immediate dissent among the heads of the feminist movement, since some were more feminists than republicans, and others definitely more republicans than suffragists. Nonetheless, they all remained faithful to the new regime. Thus binging into question, if their natural moderation and innate republican complicity with their male partners – husbands, family, and friends - played against them?
In the end, they won their main battle albeit through future generations of women and they remain alive in the memory of the Republic today and forever.

1 - FEMINIST MOVEMENTS IN THE BEGINNING OF THE XX CENTURY
From the mid –eighteen hundreds feminist movements had been rapidly developing in Europe, mostly focused on suffrage. Portugal was no exception. However, the first initiatives that started before the end the XIX century were restricted to a limited circle of gender equality believers and did not grow in numbers until 1907-1908, when Portugal was perched on the verge of a regime change, and, even then, by direct interference of republican prominent leaders – all males, of course. This particularity would, in my opinion, bring a set of unique features that would affect the development of historical feminism in Portugal, mostly because it was supposed to become an asset to the republican cause, as well as to the cause of the emancipation of women. If not for that reason, the country did not seem to have much in its favor to be singled out for accomplishments in this special field. As was the case in other southern European societies there was no tradition of women actively playing a role in public life. We are aware, of course, that throughout the centuries our historians singled out a few outstanding women, monarchs, heads of state or acting as such, very influential and powerful Queens of Portugal, ruling side by side with their husbands or offspring, unexpected fighters in heroic battles in faraway lands of the empire – spread out over the half of the world assigned by the Pope to the Portuguese - and a few remarkable writers, poets, artists, and even leaders or participants of mass upraises, one who is still quite present in Portuguese collective memory is the legendary Maria da Fonte, who inspired one the hymns of the Republic, which is still sung at official ceremonies . They women were accepted and admired by their contemporaries, but as exceptions - our own "iron ladies".
Nonetheless, European ideas, tendencies, and social movements, sooner or later, would have an impact among us and later rather than sooner "feminism" began to infiltrate Portugal. By 1902, a leading intellectual and feminist Carolina Michaelis de Vasconcelos - German born, Portuguese by marriage, and the first woman to belong to the Academy of Sciences and to become professor of the University of Coimbra - wrote that there were no women organizations at all in the country and that from her point of view, that of someone born and brought up abroad, women’s political participation was unthinkable, since it was seen as unnatural by Portuguese standards (1). At the time, French or British feminists were already promoting huge marches of protest against discrimination through the avenues of Paris or London. In 1903, Mrs. Pankhurst was engaged in setting up the "Women Social and Political Union". In 1910, the so called "suffragettes", her potent and radical movement, organized a march that extended for several miles along the streets of London on the way to parliament, the very day a proposal for feminine suffrage was defeated. Over 200 MP'S had supported it - many, but not enough... In the same circumstances, every time an electoral law denied them the right to vote, Portuguese women put all their indignation in a carefully and beautifully written paper or asked for an audience to express their disillusion to a sympathetic but ineffective high dignitary - the President of the Republic himself, or the Prime Minister, or the Speaker of the House... (2).
In this domain, accomplishments, or lack there of, have more to do with a cultural gap “north-south” than with the nature of the regime. Stable Nordic monarchies like Denmark, Norway and Sweden, did not need to envisage a change of system in order to improve women's status and they did set an example of good laws and good practices much earlier than the two revolutionary Republics, France and Portugal, and many other countries in the world...(3). In Denmark, women were on the way to get the right to vote at local level (1908) even if they had to wait until 1915 to equal unrestricted vote in all elections and until 1921 to access to all careers, army excepted. In Norway, Camilia Collet was a pioneer activist, since 1884, followed, in the beginning of the new century, by Gina Kroeg, founder of the "Union for Working Women". Norwegian women advanced step by step, first as full members of School Councils (1889), Social Security Councils (1890), and Municipal Councils (1901). In 1907 they were recognized as citizens with the right to vote at local and at national level. In 1911 the first Norwegian woman was elected to parliament. By 1912 most of the careers in the public sector were open to women. In Sweden clever support of the "cause" in the literary domain and religious ideals of fraternity seem to have played a more important role than legal arguments or the involvement of political personalities, mainly through the thesis and action of Frederika Bremer, contemporary of feminist writers like Ibsen or Ellen Key and herself an acknowledged writer, literary critic and a great speaker and campaigner as well. Sweden was the last northern country to approve legislation on women’s vote and eligibility for the parliament in 1919, three years later than Island. Finland had been the earliest. In 1906 an electoral law was passed and in 1907 the first female parliamentarian was elected. Southern Europe pursued the trend much later. In fact, in that geographical and cultural area only Spain was ahead of Portugal.(4)

WOMEN OUT OF THE SHADOWS
FEMINISM IN PORTUGAL - A brief chronology
Predictably, taking into account the predominant mentality in regards to women's participation in politics, the feminist movement never obtained much visibility and wide-spread recognition. Even present-day historians tend to under estimate its influence in the birth of the new era. The History of Portuguese women is still in pending, unwritten to the full extent of its value as Elina Guimarães, the last survivor of that dazzling generation, appropriately asserted. (5 ) But the facts are there, available for research... Women were there as the living proof that the women of the republic were capable of living up to the social and cultural revolutionary ideals of gender equality, along with the principles of a new order in State and society. In fact, Portuguese feminism was never a vast mass movement, and although it gradually grew with a significant number of strong-willed, well-learned women, it was not to be as successful as it should have been. There were several reasons, none had to do with their capacity to make things work out better, perhaps in other time, other place… When you assess their culture or political “savoir faire” as expressed in so many speeches, and writings, you find no “gap” at all, looking at feminist leaders all over Europe... Among them, before and after the revolution, there are illustrious medical doctors, like Adelaide Cabete or Carolina Ângelo, writers like Ana de Castro Osório, Sara Beirão or Maria Lamas, teachers like Maria Veleda, Clara Correia Alves or Alice Pestana, journalists like Albertina Paraíso or Virgínia Quaresma, lawyers like Regina Quintanilha or Elina Guimarães (then a young law graduate).
A distinguished elite, in the company of a minority of few thousands of female citizens, unfortunately more and more divided, like republican politicians themselves, yet not for the same reasons - rather because some of the feminists, as the revolution went on and left them behind, took it better than others. Regrettably, they had a late appearance in the course of action for Women’s rights, they occupied their political and civic space for more or less 20 years and then their lessons or patterns of civic intervention were practically forgotten and lost, after the collapse of the Republic and the advent of a long and misogynous dictatorship, never to regain the same human dimension and radiance.
We will briefly look into these two decades- from 1906/7 to 1926.Initiatives undertaken at the end of the XIX century, interesting as they were, as the first “Feminist Congress” in 1892, or the first feminine newspaper (A Fronda) in 1897. Both having such limited impact that Carolina Michaelis in her essays on feminine enterprises does not take them into due consideration. In 1904, a few brave women did participate in the first "Congress of Freethinking" ( Congresso do Livre Pensamento) - names that would be part of the history of the Republic, like Adelaide Cabete and Maria Veleda, among others. Congresses, huge political meetings, as well as daily activities in republican centers played an important role in mobilizing public support that made the impossible revolution possible. Women suddenly became partners accepted and welcomed, sharing the intense and clever effort of republican propaganda distributed by such means. Many of them got drawn in the daily life of Mason organizations, in journalism, in associations providing all kinds of social help to children and needy girls or women, including educational and vocational training. By the turn of the century, republican centers and clubs were being set up all over the country, to promote social and cultural activities, publishing newspapers and leaflets, in an attempt to spread the Republican Party line, the promises of an era of freedom, prosperity, democracy and equal participation for all. Women gained access to such clubs, mainly in Lisbon and other minor cosmopolitan urban areas. It was the proper way to prepare them for future leadership and political commitment, even if, as we cannot ignore, they were given the opportunity to work for the victory of the republican cause rather than for the advance of their suffragist agenda, as they would soon find out.... In 1908, influential personalities, like Ana de Castro Osório and Adelaide Cabete were invited by António José de Almeida and other major members of the party to join the Portuguese Republican Party (PRP) in an organization of their own, the "Republican League of Portuguese Women". In 1909, the "League” became a formal structure of the party.In 1911, the denial of the suffrage in the legislation approved in March and April, grounded discontent that would lead to the coming apart of the "League". Mrs. Osório and Dr. Carolina Ângelo set up the "Association on Feminine Propaganda" (Associação de Propaganda Feminista") that became a member of the "International Women Suffrage Alliance". In 1913, a new electoral law unequivocally excluded female citizens. In 1914, another founder of the "League", Dr. Cabete formed the "National Council of Portuguese Women” (Conselho National das Mulheres Portuguesas), that was admitted to the International Council of Women, another international suffragist organization.(6)
In 1918, the electoral Law-decree, of March 30, did not open suffrage to women, and the same happened in 1919 (Decrees of March 1 and April 11). By then, no notable founding member remained in the League. They went their separate ways, divided by their different priorities. From 1914 to 1918, they were once again reunited in defense of Portugal participating in World War I. The Committee "Pro Pátria" was founded in 1914 and the “Portuguese Women Cruzade” (Cruzada das Mulheres Portuguesas) in 1916, headed by Ana de Castro Osório. It was her last civic crusade, a last display of great dynamism and courage not only in the diffusion of opinions but also in the direct help of wounded soldiers through “Committees” of nurses, regulated and supported by the government (7).
In 1924, the I Congress on Feminism and Education (I Congresso Feminista e da Educação) was held. President Teixeira Lopes and future (soon to be) President Bernardino Machado were both in attendance. In 1928, already under dictatorship, without any kind of official support, a second and last Congress took place.
The right to vote came 3 years later, ironically by the hand of Salazar, the quintessence of antifeminism - a restricted vote as proposed and defeated many a time during the 16 agitated years of the first Republic. (8)

2 - A TOUCH OF LONG LASTING MODERNISM

Portuguese feminists gained very important battles, like education for women, co-education, more or less egalitarian civil laws, family laws and divorce, more opportunity for professional work, involvement in politics, in journalism, in sciences and arts. They obtained the moral certainty of their remarkable contribution for the change of customs, mentalities, and laws on the line of democracy... However, they were never full citizens in the new Republic, as they never acquired the right to vote. None of them would ever have the option of running for parliament, like Mrs. Pankhurst, or of being elected as a Member of Parliament as Lady Astor was, in England, soon after the end of the WWI... But on the 8th of March 1988, more than eight decades after the commencement of their long struggle for emancipation and of the setting up of the "Group of Women' Studies" (joining Cabete, Osório and followers) a tribute was paid to them in the House. Some of them were, at last, "given the floor” through the voices of women of our generation. The proposal had been made by poet Natália Correia, then a Member of Parliament, someone you could compare to the best of the 1910 generation.(10)
Let me repeat some of the citations chosen for that memorable occasion, as the words sound surprisingly meaningful, significant and up to date, even if something gets lost in my translation… We, nowadays, would not put it differently, and their terms point out to many challenges still to be met.

ANGELINA VIDAL
"For us the emancipation of women is the founding stone of public morality. We recognize there were many difficulties to reach such an ideal, but we cannot forget that all the great ideals of what is fair or beautiful or lawful, worked out through sacrifices and merit of successive generations, were at one time considered utopias. And in two other very interesting remarks she concluded: “We cannot separate our emancipation from men’s emancipation”. Freedom does not tolerate any kind of slavery, only freed women may bring into being free, strong, moral and healthy societies (11)
Most certainly, Emmeline Pankhurst who once said "if civilization is to advance at all, it must be through the help of women, freed of their political shackles, women with full power to work their will in society" would agree.

MARIA VELEDA
"We want a new world, without discrimination based on race, caste, without discouraging laws, without slavery of any kind, without mistrust between sexes... men and women united to reach the same scope, to share the same possessions, rights and ideals" (...) women have to walk side by side with men, calm, spirited and self-possessed”. She defends education and the need of professional training for women and equal participation - topics still in our agenda. And she calls attention to the fact that lack of direct participation may induce evil forms of compensation: "If a woman can't elect she may conspire, she has done so in different ages, or fought with arms in their hands like those sturdy peasants who followed Maria da Fonte". 12)

ALICE PESTANA
Pestana (her pseudonym “Caiel”) is considered more a pacifist than a conventional feminist, but in fact I think she was both. President of the "Portuguese League for Peace", since 1889, a synthesis of her thought was presented in the parliamentarian session to which we refer: “The Portuguese Nation must give women modern learning, mobilize them to get interest in social reality they now think about much more with their heart than with adequate comprehension, instruction and intellectual capacity”. She is above all a “peace fighter” engaged in a “war against war”: “We ask for the creation of Committees for the cause if peace in each country, so that in the XX century we may live in harmony, meaning peace, freedom, and justice”. Nonetheless, she makes an exception, not seen as a contradiction, for what she designates the battle for a noble cause, stating that women, “have been on the side of justice, democracy and peace throughout the ages, even when written History does not mention it. In classical armies she usually finds no place, but in “guerilla”, resistance or liberation armies, in mass movements she is present.” She, specifically, refers to mass movements as those contributing to the independency and the foundation of national identity in Portugal.(13 )

ANA DE CASTRO OSÓRIO
She was next in the list of speakers, through the voice of another late XX century MP. Mrs. Osório was the most famous of the feminists of her time and also the one who seems to have been the first to fear the incapacity of the Republic to carry out the promise of feminine suffrage, as she said: “If a Republic excludes us from its civic laws, we cannot consider ours the country where we have no rights, where we don’t have a voice to protest”. Suffrage is her priority, a target always pursued and never attained, yet she does not minimize progress where it really happened, as in social and cultural spheres – education, more family rights, opportunities of revealing unexpected competence in social and civic activities, or in professional work. She stresses that things were already moving fast: “One who would defend the idea of feminine subjection or inferiority in a public statement would be compared to those who would have the Ill conceived courage to defend slavery".
“To be feminist does not scare anyone today, because the advancements brought by feminism are so many and so revealing of the high principles that guide intelligent women, that opponents do not dare speak against it - even if they wanted to - because their opinion would be considered outrageous”. Many a time she addresses “true feminism” as such: “to be feminist is a duty of all parents". It has to do with "the aim of educating women in a practical and useful way", to turn them into “sensible and able human beings free from dependence, that denies human dignity”. According to her, true feminism is to be shared by men and women. It is not to be seen simply as part of the social problems of class struggle or poverty. The rights of poor or wealthy women, commoners or aristocrats are to be taken in the same level of importance. On the other side, states Mrs. Osório, true feminism is not “a defense of the egotism of one sex against the other”. It is about altruism and women’s will to take their share in collective life, to improve the situation for all, for a better society. And as a true democrat, as well, she adds: “Good and practical ideas as they come from private initiative should be supported and followed by governments that respect public opinion”. (14)

CAROLINA BEATRIZ ÂNGELO
Last in the short list of the 1988 MP's in that historical session, Dr. Ângelo was specially remembered by her celebrated solitary act of voting, as a woman citizen, in the earliest election after the proclamation of the Republic - in the May 28 1911. She became the first southern European woman to exercise the right to vote. It was news all over Europe! In fact, she skillfully took advantage of the text of the electoral law that admitted to suffrage all citizens who were over 21, “heads of a family” and literate. As a 33 years old widow, the mother of a child, and a doctor by profession, she formally satisfied all the conditions required to vote. Nevertheless, being woman, her registration was denied by the authorities, because no electoral laws in the country had ever mentioned sex, either to include or exclude one, but women had always being implicitly barred. She went to court and won her case against the authorities. The Judge, who by the way, was a liberal republican and the father of Ana de Castro Osório (a true “feminist”, by his own daughter’s definition) decided in her favor. If the legislator intended to leave out the feminine sex, it should say so, unambiguously, ruled the Judge… In 1913, that is exactly what the law-makers did. Women had to wait for over 20 years to be integrated in a limited circle of officially registered participants in elections. (15).
We cited the favorable press Dr. Ângelo´s suffrage immediately obtained, at national and international level. We should also refer to the enthusiastic standing ovation she got from all men who had the privilege of witnessing the historical moment of her ballot vote. In the Portuguese Parliament in 1988 her daring act was once again given a round of applause.
Not only the few women we cited but also others, who were at their side a hundred years ago, are very similar to our contemporaries, as if they could be our sisters rather than our grand-mothers… I think the main explanation for this kind of “anachronism” is the fact that theirs was a more "feminine" feminism, by contrast with other concepts of their time as well as our own, at least in Portugal. A feminism inspired by the concept of gender equilibrium and cooperation, of "gender parity", as it is presently called, rather than "gender war", refusing rage or hate between sexes and preaching acceptance and tolerance between them. The uttered opinion of Ana de Castro Osório : "We never witnessed violent fights as in foreign countries where the feminist question turned out to be a true sex war.”
Gender parity is still what Portuguese legislators are seeking, in our Constitution and in our laws, along with the majority of women and men engaged in the fight for equality, even if some of them may disagree with the existing regulation imposing the “quota system”.(16 ) The reasons why they seem ahead of their times are certainly due to their own merit, to their own awareness of the social problems involved and the best possible solutions, but it is also partly explained by their position in family and society. They were a select small group of educated women linked by ideological as well as family ties with the republican movement. They came suddenly "out of the shadows" by their own free will, but with the help and complicity of men, with whom they shared beliefs and aims, destiny, global political projects for a future in which they had a role to play. They were ready to engage in the same revolution, to accept the same duties, to undergo the same risks as their fellow men. They believed that a Republic would mean general progress and would treat them as equal citizens with full civil, family and political rights. They were part of the cosmopolitan assertive leadership emerging in the Republican Party, conspiring side by side with parents, husbands, brothers and friends. In 1910 no Portuguese feminist could foresee that the laws on suffrage would remain unchanged. Their long fighting had started in full hope and amiable complicity with men, seen as allies not foes. For them laws concerning women’s rights were far behind social practices, because at least in their own upper class of cultured people they were treated as equals. The Republic, they felt sure, would instantly fill the space between law and life. We know how wrong they were…

3 - A FEMINIST AND REPUBLICAN MOVEMENT

A feminist and republican movement - as it was "two in one" in 1910. It makes a distinction when you differentiate the Portuguese example from others, even if ties between feminists groups with political parties existed elsewhere. In Portugal, the advent of the Republic was truly seen by the suffragists as a “prerequisite” for the achievement of their goal. On behalf of the Republic many of them would, in fact, in later years confirm a no-nonsense approach to politics, including the sacrifice of the vital issue of women's right to vote. They gave up equal suffrage, limiting their claim to a small circle of highly educated ladies... These exceptional women kind of “ladylike way of behaving” inside the political world, carefully staying away from foreign examples of extremism in their individual outward show in public life, and sometimes their manner of demanding equality and justice probably played against them. (16). Very often it does not pay off to be too much ahead of one’s times! Theirs was or is, as I see it, the right attitude for the new century, but then and there it was premature... Now we can afford reconciliation and harmony - or “synthesis”. A century ago it was time for “antithesis”, for unbending and hard opposition.
Lack of harshness was, on my opinion, only one of the main reasons for their (partial) failure: a kind of contradiction between their consistent and often brilliant writings or speeches, even if they were more or less temperate, and their way of political intervention, too "soft" to have the necessary impact. Another cause was dissent among them: dispute on what concerns priorities, the priority of many of them being education, employment and massive civic intervention initially and suffrage later – obviously, a very convenient order of precedence for the republican leaders. The movement did spit into several smaller circles because some of them were republicans above all - like Maria Veleda, the unconditional supporter of Afonso Costa and his radical Democratic Party - and others were more feminists than republicans, like Cabete and Osório, who never gave up the fundamental battle for suffrage, along with other more consensual issues, like education. Education was, as they all agreed upon, an indispensable basis of the emancipation of women. Radical, revolutionary or law abiding feminists, and even a more conservative non feminist wing, shared that conviction. (17) Education for women - a very limited number, of course - was already under way before the Republic was established, but from them on the focus was on the relevance of equal public instruction for both sexes, from primary to high school and to university, and it became an irreversible process that lasted during the period of the so called “New State". (18) . The trend that started in 1910, with the help of the feminist movements may be considered as the most important contribution of the Republic to the emancipation of women.
The refusal of universal suffrage was a major disillusion for the feminists. In a way, their suffragist campaign started hand in hand with their male associates, and they gave up the aim of immediate and full equality to help strengthening the new regime, until it could be self confident enough to be able to satisfy their demands. Unlike suffragists in England and almost everywhere, they seemed as afraid as men proved to be of the consequences of universal suffrage. It is well known that "leftist" parties feared the "conservative" vote of women - and the conservative parties, sure to gain by their voting, were simply against it... In Portugal, ruling republicans also rejected conservative male vote, artificially reducing the electoral universe to a very small percentage of the adult population… The hostile rural catholic and monarchist vote was largely reduced by the prerequisites of alphabetization and tax contribution.(19) Electoral laws introduced a few changes, but never eliminated these two very useful discriminations. Republican women were themselves, aware of the risk of endangering the future of the regime by adopting a system a liberal and open voting system. That explains their approval of the manipulation and cutback of the electoral universe. They never asked for the ballot vote for all women - just for the much reduced number of those who were educated, and considered as more republican than the others.... That is why they went as far as accepting unequal vote, according to sex.
Looking back , we must conclude that Republics, like France and Portugal, delayed fair treatment of female citizens for as long as they could and so many of the countries where women first obtained equal civil and political rights were - and remain! - Constitutional democratic monarchies. In Portugal, really, feminists had no alternative but to trust republicans, because there was no place for them in any of the monarchist parties, as the very few monarchists who were in favor of women's emancipation acknowledged. (20) The truth is, there was no proper place for them in the Republican public institutions, either... They worked hard for the revolution, they remained faithful to the republican principles, and I believe, their participation inside public institutions could have made a difference.
The incapacity of the republican politicians and parties to fairly engage women was a sign of the inevitable decline of the regime, lost by dissension and instability, centralist and authoritarian urges, and growing lack of public support. This is past History…
Feminist thoughts and ideals, as the parliamentarians of 1988 wanted to stress, are very much alive. The feminists of the Republic, their hopes and dreams, did have more future than present - the opposite of the regime... Many Portuguese of my generation still look at them as inspiring and amazing fighters, so gentle and strong, setting good examples and making us think that in 1910 we, too, would have been republicans and feminists. In 2010, we are simply democrats, and feminists, "true feminists", according to Osorio’s definition.
Maria Manuela Aguiar

Espinho, June 2010
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Notes
(1) In “ O Primeiro de Janeiro”, 11 de Setembro, 1902
(2) João Esteves, “Mulheres e Republicanismo (1908-1928), Colecção “O Fio de Ariana”, Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, Lisboa, 2008, p. 9-22)
(3)See for detailed comments one of the best books written in Portuguese on the situation of women around the world “As Mulheres no Mundo” by Maria Lamas.
(4) There was a tremendous gap “north-south” on what concerns legislation and access to seats in Parliament, as a simple chronology clearly reveals: Spain 1924,1927; Portugal 1931,1935; France 1944, 1946; Italy,1945, 1946; Malta 1947,1947; Greece,1952, 1952
In Maria Reynolds de Sousa “A Concessão do Voto às Portuguesas”, colecção “O Fio de Ariana”, Comissão para a Igualdade e os Direitos das Mulheres, Lisboa 2006, p. 81-89
(5) In 1926 lawyer Elina Guimarães and writer Maria Lamas, were in their twenties. They, along with a few others, held the fight during Salazar’s regime and lived long enough to spend their last years in democracy. Public tribute to the highest degree was then paid to them.
(6) The NCPW , resisted for years, under the "Estado Novo" or "New State", along with the paper "Alma Feminina", where many of the texts and some of the reports on international congresses made by Adelaide Cabete were published . The “Council” was extinguished by Salazar's government in 1947, its last president being Maria Lamas.
(7) To Ana de Castro Osório the campaign was an opportunity for many Portuguese women: “women prisoners of stereotypes, deprived of ideals, aims and initiatives will now be in contact with the grand, romantic and valiant soul of the people, alive in our soldiers. In “Em tempo de Guerra, aos soldados e mulheres do meu país”, Lisboa, Editores Ventura e companhia, 1918, p 22.
(8)Maria Reynolds de Sousa, cit , p. 37.
(9) In “Diário da Assembleia da República”, Sessão Plenária, 8 de Março de 1988.
(10) Op cit, p. 2081-2082.
(11) Op cit, p. 2082-2084
(12) Op cit p. 2084-2085
(13)Op cit, p. 2085-2088. Mrs Osório's book "As Mulheres Portuguesas", published in 1905 is considered the first book written in favor of a feminist movement, as it would develop in the immediate future.
(14) Op cit, p. 2088. See letter from Dr Ângelo on the immediate effect of her ballot vote in « A Capital », 29 de Maio de 1911.
(15) In “Iniciativas para a Igualdade de Género”, Coordenação Maria Manuela Aguiar, Edição “Mulher Migrante, Associação de Estudo, Cooperação e Solidariedade”, 2006, p. 90-97
(16) Two statements by Cabete on education and on feminism show what we are trying to convey, that is, the blending of high principles with a certain kind of conventionality:
“It is necessary that the educated men takes care of the education of his companion, that the freed man takes her as a freed woman”.
“Feminism is not what it’s supposed to be by so many people – women eager to mimic men by smoking, by using white collars and ties and other ridiculous imitations.”
(17) Among the anti feminists, Maria Amália Vaz de Carvalho was one of the voices “pro” education for girls and one of the high schools in Lisbon is named after her.
(18) It enables us to be, right now, at the top of the ranking, worldwide, where percentages of women graduates in almost any area, from law to medical studies are well over 60%.
(19) The program of the Republican Party by the end of the XIX century, was definitely in favor of universal suffrage as well as a constituency system throughout the country - in the name of real decentralization of power. None was to be accomplished... Portugal had at the time a population of 5 million people and only one million could read and write, among them not much more than 300.000 women. According to successive laws only about 700.000 in the total population could register to vote...
(20) Dom Antonio da Costa, one of the few monarchist to support the rights of women, praises the program of the Republican party for the defense of equality of gender in a famous book published in 1892 : “A Mulher em Portugal".

terça-feira, 14 de dezembro de 2010

Rostos da República em Paris

A exposição que o FACE, em Espinho, mostrou pela primeira vez, a 5 de Outubro, tem uma 2ª versão, com o seu belo catálogo (bem) traduzido para francês, que continua a fazer caminho em França, à volta de Paris. Com um sucesso superior ao que tem tido entre nós - merecido, diga-se! - e que devia deixar orgulhosos os espinhenses.
Depois da "Maison des Arts" de Brunoy, o "Palais des Arts" de Puteaux, e Champigny (Associação Portuguesa).
Em Janeiro, estará na Étoile, no centro-centro de Paris.
Pormenores para breve. Promessa de uma boa surpresa!

quinta-feira, 2 de dezembro de 2010

VIVER O NATAL, em 2010

Em cada ano temos de preparar um Natal diferente, capaz de dar resposta aos problemas que se colocam na sociedade em que convivemos, em situações que de nós exigem decisões e gestos muito concretos.
O Natal, como sinónimo de nascimento, como símbolo de esperança de mudança e vontade de busca de novos caminhos e novos relacionamentos, parte sempre do ponto em que estamos e vai em direcção a projecto que queremos cumprir.
Em 2010, o tempo é de incerteza e de maus presságios na velha Europa, e muito em particular em Portugal. A União Europeia mostra-se desunida, parece prestes a abandonar Estados que a bordejam a sul e a oeste, em risco de comprometer os princípios e ideais que presidiram à sua fundação e de se perder como o todo de solidariedade e cooperação, que ainda é.
Há já quem profetize para o curto prazo a falência de alguns Estados e o dramático empobrecimento dos seus Povos - com a “crise” de que tanto se fala, a recessão, o desemprego, a miséria, o êxodo provável, como única saída... É a ameaça que pesa sobre o desnorte e a inabilidade da gestão financeira dos governos mais frágeis, como se mostram os do sul da Europa. De volta parece estar o pior do nosso passado secular de emigração forçada pelas circunstâncias, que se julgava definitivamente vencido, e que, afinal, vem agora lançar uma sombra de fatalidade sobre os horizontes de futuro imediato.
Há muito não havia um Natal assim… Para gente da minha geração, e, naturalmente para as mais jovens, é, na verdade, uma conjuntura inédita, que não pode deixar-nos de braços caídos. Bem pelo contrário. É em tempos como este que mais preciso é acreditar e agir - acordar para uma realidade em que temos de dar a medida da nossa consciência social, do desprendimento das coisas acessórias e da imaginação e energia na criação de formas e estruturas de apoio aos que necessitam. Multiplicam-se já as iniciativas da Igreja Católica, e de muitas instituições beneficentes.
É urgente pôr em prática a mensagem idealista do Natal: fraternidade entre os Povos, entre as pessoas, com a esperança de que o seu exemplo contagie os poderes constituídos - os Estados. Talvez a Europa ainda consiga reencontrar-se na União. Talvez a nossa preocupação connosco nos torne mais sensíveis para com as carências dos povos de todo o mundo… Talvez a CPLP, com o Brasil em posição central, possa tornar-se num novo paradigma de cooperação. Talvez Portugal consiga acordar forças inertes para fazer reformas profundas na sua realidade, como Nação e Estado.
Talvez o próximo Natal possa, na situação que se afigura a pior, transformar-se, no melhor momento para reagir, para apelar à boa vontade e generosidade, pelas quais passa a única saída possível. É preciso viver o momento com a capacidade de mudar as pessoas, por dentro, para mudar o mundo, por fora. Só assim acontecerá o Feliz Natal 2010, que a todos desejo, com amizade.

Maria Manuela Aguiar

terça-feira, 23 de novembro de 2010

Quando a segurança é causa de insegurança...

Ou quando a segurança é, mais inoquamente, para "inglês ver"...
Insurgi-me no "Blogguiar" contra a forma como na biografia intitulada "Sá Carneiro" o autor apresenta as "fugas" do biografado às malhas da segurança que lhe era imposta como sinal evidente de imaturidade (chega a propósito a usar o adjectivo "pueril"!).
E os largos parágrafos que dedica à questão - e que estão, de facto a mais, numa obra com muita página e muita documentação em que muitos temas políticos de relevo estão, realmente, a menos. Nada d espantar porque é obra de um jornalista (o director de um revista semanal) e não de um historiador - e o nosso jornalista médio já nos habituou a privilegiar o trivial ao fundamental... (A triavilidade é mesmos a trave mestra dessa biografia sem "chama": as novidades a sério são poucas - quase tudo é "déjà vu", até as interpetações aparentemente mais subjectivas).
Para mim, e creio que não estarei só nesta opinião, a coragem, a inteligência de Sá Carneiro e a sua crença na democracia portuguesa são muito mais relevantes, do que a sua maior ou menor crença nas burocracias e rituais da sua segurança pessoal, enquanto "Homem de Estado". Rituais que são ridículos em certos casos, ineficazes em muitos, ainda que úteis úteis em alguns outros.
Como disse, é mais do que sabido que Mário Soares, quando 1º ministro, como quando Presidente da República, procedia tal qual Sá Carneiro, em circunstâncias semelhantes. Pertencem a um círculo de agnósticos ou descrentes nesta matéria, em que se inclui um número, talvez não muito significativo, de detentores de cargos públicos, aos vários níveis, de alto a baixo... O que tem mais a ver com com as pessoas do que com o patamar a que exercem o "poder".
Há mesmo, suspeito eu, uma elevada percentagem dos "poderosos" que requisita essa forma de atenção, com o mesmo gozo com que usa grandes carros pretos e outras benesses que os distinguem da massa infinda de "cidadãos comuns"... É como que um "sinal exterior" da sua importância social e política.

Como é óbvio, pertenço (ou melhor,pertenci) ao grupo dos que, de preferência, prescindem de polícias e "guarda costas".
Segui, com natural satisfação, enquanto ocupei lugares em órgãos de soberania, de nível muito mais modesto, os bons exemplos de "pais da pátria", ou da democracia, como Sá Carneiro ou Mário Soares...

Claro que reconheço o caracter imprescindível de medidas de segurança em determinadas condições, e o que é preciso é que sejam realmente bem pensadas e bem executadas- e não mero espalhafato.
Sempre que as considerei mero espalhafato, tratei de me libertar do empecilho que constituiam...

A 1ª vez que isso aconteceu foi no Brasil, em 1980, quando visitei o país, como Secretária de Estado da Emigração. A protecção enervava-me. Os homens não tinham muito bom aspecto, seguiam-me num Volkswagen velho. Para dizer a verdade metiam-me mais medo do que os potenciais assaltantes... Para me ver livre deles, disseram-me, bastava assinar uma declaração, a tomar a responsabilidade de andar sozinha....
Nesse mesmo ano, em Setembro, na África do Sul, o Governo destacou um capitão e uma "sargenta" (ou será uma sargento?) pra me acompanhar. Eram impecáveis, vestidos à civil, sempre muito bem, simpáticos, divertidos. Ela era de origem portuguesa, embora não falasse a língua. Estabelecemos, durante cerca de uma semana, uma relação de imensa cordialidade. Gostávamos deles como els gostavam de nós. Tive a impressão de que não estavam habituados a este tipo de relação com os estrangeiros que lhes cabia proteger... Quando resolvemos viajar para a Suazilândia, no fim-de-semana, foram até à fronteira e lá esperaram o nosso regresso. Bem tentamos que os autorizassem a seguir connosco para M'Babane e Manzini - como eles queriam... - mas não conseguimos (isto é, não o conseguiu o Cônsul Geral).
Não obstante esta bela relação, a Milú e eu, quando estavamos alojadas no Carlton, em Joanesburgo, achamos que podíamos prescindir deles para ir a compras no shopping que ficava na parte inferior do edifício. Combinámos com eles a saída para as 11.00 e, às 10.00, sorrateiramente, descemos no elevador para o centro comercial, sem deixar as chaves na recepção. Compras feitas, subimos discretamente aos quartos e voltamos a descer para o pequeno almoço - e logo na recepção um sorridente empregado negro acena-nos e informa: "Enquanto foram às lojas, estiveram sempre protegidas por um segurança do hotel".
Imagine-se o nosso embaraço. E o sorriso amarelo...

Na Grécia, em Atenas, mais um caso. De novo uma "equipa" de acompanhantes muito agradáveis, vestidos para estar no átrio de um hotel 5 estrelas, sem dar nas vistas. Dois homens e uma mulher. Todos três, sem excluir a senhora, de armas nos bolsos.
Na "placa", o centro de pequenas ruelas e casa típicas, lojas e restaurantes para turistas, tanto virei à direita e à esquerda, com o meu passo rápido, que os perdi. Dessa vez, sem querer!!!
Que susto! Por eles, que ficariam em cheque, nao porque me sentisse em risco. E lá voltamos para trás à procura deles. Um alívio, quando os encontramos!

A minha comitiva, que na África do Sul se reduzia à Milú, em Atenas não ía além de uma assessora do gabinete, a Isabel. Jovem e amedrontada com qualquer pequena coisa. (dias mais tarde, em Istambul, quase era preciso arrastá-la para a rua. Aí não tínhamos e bem gostaríamos de ter segurança - mas eu estava incógnita, a caminho de uma conferência internacional em Izmir).
Alojaram-nos num hotel grande, onde o governo grego acolhe os seus convidados. A zona estava em pé de guerra, com manifestantes e afrontamentos de rua, por causa de uma cimeira da NATO.
Deram-nos duas "suites" iguais, com uma porta de comunicação a meio. Quando a Isabel preencheu o impresso para pedir o pequeno almoço, antes de o colocar na porta, lembrou-se de vir perguntar se eu queria que preenchesse também o meu. Respondi que sim e ela la´foi desempenhar a tarefa. Regressou, de imediato, lívida!
Perguntei o que lhe tinha acontecido, porque obviamente, tinha acontecido qualquer coisa...
"Quando abri a porta do quarto para pendurar os papeis na fechadura, um soldado apontou-me uma metralhadora!"
Acalmei-a:
"Não se preocupe! Só pode ser o nossa segurança!"

Não que eu aprecie ter metralhadoras por perto, por mais bem intencionadas que sejam!
Que mal me senti, quando num domingo de Páscoa, nas ruelas de Jerusalém deambulei no meio de vários soldados de metralhadora em mão!
Porém, nada a fazer. Era convidada do Governo de Israel, e lá não se discute a preferência dos visitantes. Ali, a coisa é mesmo a sério...
Mas a verdade é que me sentia um "alvo", e, por isso, particularmente insegura!

segunda-feira, 22 de novembro de 2010

José Tavares Em jeito de CV breve

José Tavares nasceu no Porto, a 1 de Outubro de 1931, mas tinha apenas 6 anos quando veio com a família viver em Espinho.
A cidade tornou-se a terra onde ficou a morar e de onde nunca mais quis apartar-se. Aqui casou com Maria Ângela, aqui nasceram os filhos José Maria e Paulo, a neta Sofia. Aqui fez amigos e se envolveu na comunidade – sempre disponível para colaborar na concepção do cabeçalho de um novo jornal, na capa de um livro sobre Espinho, ou para retratar o povo que lhe deu, desde os fins de oitocentos, alma e identidade - a gente simples ligada à faina da pesca. Aqui morreu a 26 de Dezembro de 2003 – interrompendo uma fase de trabalho muito fecundo, no domínio da pintura e, em particular, do retrato.
Antigo estudante do curso preparatório de Belas Artes na Escola Soares dos Reis (ao tempo, Escola Industrial Faria Guimarães), não pode concluir os estudos. Teve de procurar o seu primeiro emprego, numa litografia industrial. Alguns anos depois, estabeleceu-se por conta própria nesse mesmo ramo de actividade.
Todavia, nas horas vagas, encontrava na pintura a sua forma de expressar a compreensão do mundo e das pessoas, de cumprir os sonhos da juventude, de dar vez ao seu talento e criatividade. A idade da reforma começou por ser um tempo de liberdade para se dedicar, em exclusivo, à afirmação desse dom inato e dos valores artísticos e humanistas que o moviam. A maioria dos seus retratos é precisamente desta época.
Os amigos sentiram o seu súbito desaparecimento, em plena pujança de espírito e engenho, em tempo de perfeita realização, não só como uma grande perda pessoal, mas como uma perda irreparável para o mundo das artes.
Muitos outros retratos estavam em projecto e não vão nunca passar à tela… Pelos que possuímos, podemos apenas imaginar como seriam admiráveis!

quinta-feira, 11 de novembro de 2010

ENTREVISTA da CLAUDIA BRANDÃO

Todos a vemos como uma mulher da política, mas essa seria a última coisa pela qual
Manuela Aguiar gostaria de ser conhecida. “Muito irrequieta” desde criança, Manuela admite que “sempre tive um feitio de sindicalista” e ultrapassar limites impostos por uma educação conservadora junto das avós tornou-se brincadeira. “Sempre que me diziam que uma menina não faz isto ou aquilo porque era coisa para rapazes, eu perguntava ‘mas porquê? Eu sou capaz’”.

Combativa e competitiva, a Manuela Aguiar criança foi sempre boa aluna. “Queria ser semprea melhor, queria tirar as melhores notas. Nunca foi preciso ninguém mandar-me estudar, eu fazia-o por gosto”.

Passou a maior parte da vida escolar num colégio de Doroteias. Além de um “ensino excelente”, o que povoa as recordações de Manuela são os campeonatos clandestinos de futebol que ela própria organizava. Foi descoberta, mas as freiras permitiram que jogasse futebol…mas sozinha. Os castigos tinham o pior dos efeitos. “Sou daquelas pessoas que nunca vai levada por mal”.

A falta de medalhas de bom comportamento era colmatada pelas de boas notas. “Ainda as
tenho religiosamente guardadas. Mas uma vez pendurei-as na gola da camisola, outra vez nas mangas. Claro que elas me foram apreendidas nessas semanas”.

Enquanto ali esteve, o desporto foi uma prática constante. “O ensino devia ter um equilíbrio entre a parte intelectual e a parte física. O desporto não deve ser só para os talentosos, deve ser para toda a gente”, acredita aquela para quem “ter lugar nas equipas oficiais do Colégio do Sardão não era uma coisa por aí além”. Só no ping-pong deixava a desejar.

Além do desporto, a falta de liberdade num colégio interno era esquecida nos meses de Verão, passados com os pais na praia, em Espinho. “Não é a minha terra, mas é como se fosse. O meu tempo de liberdade era Espinho. Gostava muito de andar, circulava infindavelmente pelas ruas. Alguns dos primeiros passos que dei foram nas areias da Praia Azul”.

Deixar o colégio do Sardão e ir para o liceu Rainha Santa Isabel, no Porto, diz Manuela, foi “a primeira grande decisão de risco da minha vida e a minha primeira vitória porque o meu pai achava que eu me ia perder nos estudos e aconteceu o contrário”. A verdade é que nunca teve tão boas notas, sendo mesmo distinguida a nível nacional.

Ter uma irmã mais bonita ensinou Manuela, desde cedo, a “compatibilizar os mundos e a
achar que cada pessoa é como é”. Com pessoas da família dos vários quadrantes políticos, reunidas em animados debates de ideias, aprendeu, “e talvez isso também seja uma boa lição de vida, que há pessoas excelentes que podem ser revolucionárias, ou reformistas, ou conservadoras. A ideologia das pessoas não tem nada a ver com o seu carácter”.

E com cada um aprendeu coisas diferentes. “O meu avô abriu-me as portas do cinema e do teatro. Lembro-me perfeitamente de ir com ele ao Batalha, ao Trindade, ao Rivoli, ao São João. E em Espinho nem se fala! Eu via mais de 30 filmes por mês. Ainda hoje recordo a felicidade que sentia quando as luzes se apagavam e a grande cortina recolhia, devagar”.

Não é exagero dizer que o culpado por Manuela ter escolhido estudar Direito foi a personagem criada por Erle Stanley Gardner, Perry Mason. “Ele influenciou-me fortemente. Queria ser advogada de crime como o Perry Mason”.
Não foi opção única. Também pus a hipótese do curso História – “mas não gosto de alfabetos diferentes do nosso, decidi não ir porque tinha que aprender grego e também não gostava de línguas mortas” – ou de Germânicas, porque gosto de línguas vivas – “na secretaria do liceu já toda a gente me conhecia: era a menina que sempre que lá ia era para mudar de curso”.

Chegada a Coimbra, “a primeira pessoa que encontrei foi um “caloiro” com quem depois acabei por me casar, apresentado por uma colega que estava apaixonada por ele. Começou por ser um triângulo amoroso, um período divertidíssimo. Por fim, ela desistiu dele e ele não desistiu de mim e continuamos todos amigos”.
Terminado o curso, e com a morte da irmã, a competitividade deixou de fazer sentido na vida de Manuela. “Passei a relativizar a importância das coisas, do sucesso, queria uma dessas carreiras não particularmente competitivas”.

“Na vida, a minha finalidade nunca foi apenas casar e ter filhos, à maneira tradicional. Desde que me conheço, o mais importante era ter uma profissão. E tanto o pai como o avô, as figuras masculinas, portanto, me apoiavam muito neste propósito e eram exigentes, tinham expectativas altas sobre o meu futuro”.
O primeiro emprego foi o de investigadora num centro de estudos do Ministério das Corporações e Segurança Social, no domínio do Direito do Trabalho, o último, a partir de 1976, o de assessora do Provedor de Justiça.

A 24 de Abril de 1974, toma posse como docente na Faculdade de Economia da
Universidade de Coimbra, “a convite do professor Eduardo Correia que, oito dias depois, era Ministro da Educação”. Transita, logo depois, para a Faculdade de Direito, como assistente do Prof. Rui Alarcão. A frustração de não ter sido, no final do curso, convidada para assistente nessa Faculdade, como os seus colegas homens (justamente porque era mulher…), foi assim colmatada. “Estive lá dois anos – um tempo felicíssimo”.
Diz, orgulhosa: “nunca gostei de quem não gostasse de mim, não tive amores não
correspondidos”. Um dos maiores: os seus alunos. “Faz muito bem conviver com jovens. Com eles descobri os Moody Blues, os Fairport Convention, Simon & Garfunkel…Rejuvenesci imenso”.
Manuela leccionou, ainda, na Universidade Aberta e na Católica de Lisboa . Anos onde “acho que tudo me correu bem e perdi o medo de falar em público, antes era imensamente complexada”.

A entrada na política foi quase forçada: “Aconteceu no governo do Prof. Mota Pinto: ou eu aceitava ou não havia mulheres no governo - e houve apenas duas. Fui Secretária de Estado do Trabalho”. Estávamos em fins de78. Em 1980 fui chamada ao gabinete de Francisco Sá Carneiro para uma audiência. Convidou-me para Secretária de Estado da Emigração do seu governo”.
“Eu tinha uma fascinação pelo dr. Sá Carneiro. Foi a primeira pessoa em Portugal em cujo pensamento político me reconheci inteiramente. Era o único homem que estava disposta a seguir de uma forma incondicional. Achava que ele estava sempre certo. Nunca tive esta reacção com mais ninguém - com os outros, discuto sempre tudo. Nessa altura, disse-lhe que não queria ir para o Ministério dos Negócios Estrangeiros :"nem pensar, porque ando sempre mal penteada e mal vestida’. Isso não o preocupava. Pragmático, só quis certificar-se de que sabia falar inglês e francês”.

Não associar Manuela Aguiar à emigração é, hoje, quase impossível, “uma ligação para o resto da vida”. “Tenho muito mais amigos lá fora do que dentro do país”, garante. E é de lá de fora que trouxe condecorações várias.
Mas a política não foi, para Manuela, “actividade particularmente apelativa. E foi-o cada vez menos”. “A política, hoje, é muito marcada pelo carreirismo. A ideia de serviço foi arredada”.

Com todas as letras, Manuela diz : “não me entusiasmou nada ser vice-presidente da Assembleia da República. Às vezes, até nos currículos me esqueço de o mencionar ”. Só o título de primeira mulher no cargo lhe dá alguma satisfação.
“O que gostei verdadeiramente de fazer, e nisso manifestei interesse, foi representar Portugal na Assembleia Parlamentar do Conselho da Europa. É um parlamento onde um deputado ainda pode pensar e agir por si, sem interferência partidária”.

O cargo de vereadora da Cultura na Câmara Municipal de Espinho, mais do que política, é “um voluntariado, um serviço cívico. Acho que sempre estive na política com esse espírito. Nunca quis chegar a lado nenhum. Nunca planeei nada pessoalmente, em termos de carreira”.

Muitas das coisas que gostava de fazer mais nova fazem ainda parte da vida de Manuela: o gosto pela natureza, pelo ar livre e pelo mar. Os longos passeios. O amor aos animais e ao seu Futebol Clube do Porto. “Ainda hoje reconheço que alguns dos melhores momentos da minha vida têm sido passados nos estádios de futebol”, onde começou a ir com o pai.

Frustrações, talvez, sobretudo, a de nunca ter tido boa voz, ao contrário de quase toda a família. Até o hino nacional canta baixinho, para não desafinar o coro.
Lamenta, também, ter optado por Paris em vez dos Estados Unidos para fazer o pós graduação em sociologia, em fins de 1968. “Foi uma confusão, não se falava noutra coisa, além do Maio de 68. Era monocórdico. Teria aproveitado muito mais nos Estados Unidos”. Ficaram os amigos que, ainda hoje, “são uma segunda família”. “Na profissão e na política é muito difícil cimentar amizades desinteressadas e profundamente fraternais, como as que consegui em França”.

Daqui para a frente, com a certeza de que “não chego aos cem anos porque a política desgasta demasiado”, Manuela, “queria, sobretudo, ter tempo. Há tantos filmes que eu não vi, tantos livros que não li, tantas terras que quero conhecer.
Força não lhe falta. “Mas já estou muito selectiva, acho que já só posso ler livros bons, bons autores, bons filmes, bons programas de televisão. Não tenho tempo para ver o que não é excelente. O grande drama das pessoas mais velhas é terem um horizonte muito curto e ainda tantos projectos pela frente. Mesmo que durasse até aos cem anos, não me chegavam os dias para fazer as coisas que quero levar a cabo. Sou muito impaciente. Quando quero fazer uma coisa, quero fazê-la logo”.